Společností Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart vyvíjený asistenční systém budoucnosti se blíží nasazení do sériové výroby. ACC InnoDrive sleduje vozovku vpředu a získává informace pro ovládání motoru, převodovky a brzd za účelem optimalizace spotřeby paliva během jízdy v různých rychlostech a jízdních režimech. Jeho činnost významně přispívá ke zlepšení hospodárnosti vozu. Vzhledem k počátečním výsledkům během testování je při reálném nasazení potenciál úspory paliva asistentem ACC InnoDrive přibližně deset procent. ACC InnoDrive skloubí tradiční charakteristiku dynamiky a účinnosti Porsche při současném zachování komfortu podle přání řidiče. Tento systém je naprostou novinkou, která je dalším vývojovým stupněm přístupu Porsche Intelligent Peformance.
Výrazný pokrok je dosažen v technice motorů. Další krok jde nad rámec pohledu na samotný automobil: v závislosti na konkrétním prostředí a způsobu provozu se upravuje strategie jízdy. Nový systém je logickým dalším vývojem adaptivního tempomatu ACC (Adaptive Cruise Control): ACC InnoDrive není určen jen na dálnice, ale také na silnice a dokonce i do městského provozu. Zde za pomoci radaru automaticky reaguje nejen na vpředu jedoucí vozidla, ale určuje také jízdní strategii různých systémů vozu s cílen minimalizace spotřeby paliva – právě tato účinná spolupráce různých systémů uvnitř automobilu je významnou inovací systému ACC InnoDrive. Ve fázi vývoje je v současnosti systém vhodný jak pro vozy se spalovacím motorem, tak pro hybridní a elektrické automobily.
Systém ke své činnosti využívá navigační podklady, tak signál GPS. Bere v úvahu například stoupání či klesání vozovky, úhel zatáček a zakřivení vozovky, omezení rychlosti i křižovatky, a to vše na vzdálenost několika kilometrů dopředu. Pokud je v činnosti, využívá tyto informace k ovládání akcelerace, převodovky a brzd naprosto automaticky tak, aby byla zajištěna plynulá a hospodárná jízda bez zanedbání požadavků řidiče na dynamiku a komfort. Konkrétní strategii volí řidič, k dispozici jsou „eco“, „comfot“ a „dynamic“. Na vybraných úsecích silnic pak ACC InnoDrive automaticky zahájí vhodně přizpůsobené hospodárné zrychlení, zpomalení, změnu rychlostních stupňů nebo zvolí jízdu setrvačností. Jízda setrvačností podle Porsche znamená odpojení motoru od zbytku pohonného systému. V závislosti na systému pohonu může motor i zcela vypnout.
ACC InnoDrive zná vlastnosti jednotlivých komponentů lépe než řidič a výsledkem této činnosti na silnici je značné zvýšení účinnosti. Například zpomalení: rychlost je podle aktuální situace snižována buď pomocí motoru, brzd nebo jízdou setrvačností – to podle toho, co je v daný okamžik nejefektivnější. Důležité je, že systém pracuje s předstihem a předvídavě. Pokud řidič systém pomocí spínače tempomatu ACC zapne, může se plně soustředit na řízení a sledování provozu a přitom má možnost ovládání vozu kdykoliv zcela převzít.
Systém pracuje v reálném čase a pro zajištění aktualizace plynuje monitoruje profil trasy, který v případě potřeby přepočítá. Pokud je vpředu například pomalejší vozidlo, je strategie upravena. Během jízdy ACC InnoDrive nejen snižuje rychlost, ale upraví i další prvky řízení vozu pro jízdu nižší rychlostí. Jakmile pomalejší vozidlo odbočí a uvolní tak cestu, ACC InnoDrive okamžitě přepočítá svou strategii.
První věc, kterou systém po aktivaci provede, je výpočet povolené minimální a nejvyšší rychlosti na vybraných rovných úsecích cesty, který provede na základě topografických dat. Data jsou využívána pro utvoření tzv. „jízdního koridoru“, kde se s ohledem na hospodárnost a dynamiku nastaví limity nejnižší a nejvyšší rychlosti, kterou může vozidlo jet. Během funkce systém také reaguje na povely řidiče, pokud například požaduje klidnou a hladkou nebo naopak dynamickou jízdu, nastaví podle toho parametry „koridoru“. ACC InnoDrive bere v úvahu i tzv. faktor akceptace – v závislosti na reálných hodnotách, které mohou na posádku působit. Tyto faktory akceptace například zahrnují nejmenší a největší přípustné podélné zrychlení, příčné zrychlení, zpomalení a možnou odchylku nižších rychlostí.
Ve druhé fázi ACC InnoDrive vypočítává ideální rychlostní profil v jízdním koridoru, tzv. “trajektorii“, která je, spolu s prvním krokem, jádrem funkce systému ACC InnoDrive. To také zahrnuje informace ze senzorů vozu, například jízdních podmínek, zatížení, stavu vozu a počasí. Pro úseky silnic před vozidlem je k mání nespočet scénářů. Systém nakonec rozhodne, vždy v dané chvíli, který z rychlostních profilů nejlépe vyhovuje daným podmínkám – ale který má například jiné nastavení v režimu „eco“ nebo „comfort“, než by měl v módu „dynamic“. Pokud je nastavený režim „dynamic“, pak je například zrychlení po projetí značky označující konec obce větší, než v režimu „comfort“ a v tomto módu zase naopak větší, než v nastavení “eco“. Nebo naopak, pokud je zaznamenáno omezení rychlosti: ACC InnoDrive zpomaluje vozidlo s různou intenzitou v závislosti na zvoleném jízdním režimu.
Třetí krok je realizační: ACC InnoDrive zahrne rychlostní nastavení v trajektorii automatické průběžné kontroly a stanoví optimální jízdní strategii pro jeho dosažení. Přesné pokyny ovládacího systému slouží k ovládání motoru, převodovky a brzd v režimu optimálních podmínek, a tím k ovlivnění spotřeby paliva v závislosti na trajektorii. Nejdůležitějšími faktory jsou stanovená rychlost, rychlostní stupeň, točivý moment a brzdění. Celkovým výsledkem je harmonický jízdní profil, ušitý na míru daným topografickým podmínkám s cílem dosažení optimální účinnosti.
Úspora paliva, kterou ACC InnoDrive umožňuje, se pohybuje v průměru okolo deseti procent, aniž by byl dotčen čas jízdy. V průběhu mnoha testů s různými řidiči žádný z nich nedosáhl nižší spotřeby než asistenční systém. To podtrhuje jeho budoucí potenciál.
Důsledná aplikace poznatků získaných z vývoje systému ACC InnoDrive a jízdních strategií celkově vyústila v dvojnásobné vítězství pro Porsche na soutěži Michelin Challenge Bibendum – mezinárodním fóru udržitelné mobility, které se konalo v květnu v Berlíně.
Nové Porsche Panamera S Hybrid vyhrálo 300 km dlouhou soutěž Intercity Rally v kategorii sériových vozů se spalovacím motorem. Druhé místo obsadil vůz Carrera 911 s konvenčním spalovacím motorem, čímž dokázal, že používání inteligentních strategií nabízí nemalé možnosti pro větší účinnost a hospodárnost. Proti 14 soupeřům byly na Intercity Rallye nasazeny dva vozy Porsche. V této kategorii se posuzovaly vozy jak s konvenčním zážehovým a vznětovým motorem, tak i vozy s hybridním pohonem. Lze předpokládat, že dojde k rozšíření funkčnosti systému ACC InnoDrive. V budoucnosti například bude možné aby vůz hladce projel semafory na zelenou, tzv. zelenou vlnu. Nebo budou i jiné součásti vozu zahrnuty do aktivního výpočtu účinnosti, například rekuperace kinetické energie u hybridních a elektrických vozidel, která bude vzhledem k vypočítanému profilu trasy uvážlivě udržována v optimálním nastavení.
© 2025 Porsche Inter Auto CZ spol. s r.o. | Zásady ochrany osobních údajů | Zásady ochrany osobních údajů Porsche | Ochranné známky | Zásady používání souborů cookie | VOP | Rádiová zařízení dle EU | Deklarace konformity EU