WLTP je zkratka pro „Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure“ (Celosvětově harmonizovaný zkušební postup pro lehká vozidla). Tento zkušební postup pro hodnoty emisí výfukových plynů a spotřeby paliva u nových typů vozidel platí od září 2017. Tento zkušební postup platí pro nová schválení typu u kategorií vozidel M a N1 v Evropské unii od 1. 9. 2018.
NEDC je zkratka pro „New European Driving Cycle“ (Nový evropský jízdní cyklus) a jedná se o dříve platný zkušební cyklus pro stanovení hodnot emisí výfukových plynů a spotřeby paliva.
Při starých zkouškách byly výsledné hodnoty založeny na syntetickém jízdním profilu (NEDC), cyklus WLTP (WLTC) je založen na celosvětovém sběru dat v reálném čase při jízdě na silnici. Proto umožňuje lepší znázornění každodenních jízdních profilů.
NEDC je založen na dvou fázích jízdního profilu: ve městě a mimo město. Na jejich základě jsou získávány hodnoty kombinovaných emisí CO2 a spotřeby paliva a rovněž kombinovaných emisí znečišťujících látek.
Jízdní cyklus WLTP se dělí na čtyři části s různými průměrnými rychlostmi: nízkou, střední, vysokou a velmi vysokou. Každou část tvoří několik jízdních, stacionárních, zrychlujících a brzdicích fází.
Kromě jízdního profilu byl standardizován proces měření a pro WLTP byla přizpůsobena aktuální technologie vozu. Jsou přísněji stanoveny specifikace, např. při jaké teplotě je třeba vůz zkoušet, nebo jaký má být tlak v pneumatikách.
Nový zkušební cyklus a nový zkušební postup jsou charakterizovány takto:
Stanovení hodnot nejlepšího a nejhoršího možného případu ve WLTP v informacích pro uživatele odráží možný vliv doplňkové výbavy.
Díky všem těmto změnám WLTP poskytuje realističtější základ pro určení spotřeby paliva a emisních údajů vozidel. Zkouška WLTP byla vyvinuta kvůli standardizaci určování emisí znečišťujících látek a CO2 a rovněž dat o spotřebě paliva pomocí jeho využití jako celosvětového zkušebního cyklu. „Princip“ zkoušky WLTP je na celém světě stejné. Ovšem Evropská unie a další oblasti si jej přizpůsobují pro svá příslušná pravidla silničního provozu a požadavky. Existuje také několik zemí, které WLTP nezavedou, například USA.
Očekává se, že WLTP bude odrážet stávající podmínky na silnici realističtěji než NEDC, ale nebudou se týkat všech možných odchylek. Navíc si každý řidič nadále zachová svůj velmi osobitý jízdní styl: Zatímco někdo rychleji akceleruje, vjíždí rychleji do zatáček nebo brzdí více náhle, jiní lidé řídí defenzivněji. Kromě toho jsou v reálném provozu dalšími faktory významně ovlivňujícími spotřebu paliva povětrnostní podmínky (např. vítr zepředu/zezadu, různé okolní teplota), využití (např. plné zatížení, tažení přívěsu), přídavná zatížení (např. rádio, klimatizace atd.), nadmořská výška, sklon a profily vozovek (pouze krátké jízdy, pouze na dálnici atd.).
Kvůli rozdílům v jízdním chování, dopravní situaci a povětrnostní podmínkám v jednotlivých zemích, jež budou nadále platit, budou nadále přetrvávat odchylky mezi emisemi naměřenými v laboratoři a za reálných podmínek. Ale protože v praxi „opravdové“ hodnoty emisí a spotřeby paliva neexistují, je jedině možné provést přímé srovnání emisí a spotřeby paliva různých modelů jednotlivých výrobců automobilů pomocí změřených hodnot získaných při standardních laboratorních zkouškách.
Při laboratorních zkouškách v rámci evropského schválení typu osobních vozidel jsou měřeny emise CO2 s přímým vztahem ke spotřebě paliva, emise znečišťujících látek a hodnoty spotřeby energie u alternativních pohonů, včetně elektromobilů.
Laboratorní zkoušky hrají rozhodující úlohu v procesu uvádění motorových vozidle na trh EU. Než jsou vozidla uvedena na trh, shvalovací orgány na nich provádí určité zkoušky v souladu s právem EU. Budou-li splněny všechny požadavky související s registrací, vnitrostátní orgán vydá výrobci formulář schválení typu EU opravňující k prodeji tohoto konkrétního typu vozidla v EU. Všechna vozidla vyráběná pro trh v EU mají osvědčení o shodě (takzvaný dokument CoC), který kromě jiných informací obsahuje hodnoty emisí CO2 na základě laboratorních zkoušek. S tímto dokumentem je možné vozidlo zaregistrovat kdekoliv v Evropě.
Aby mohli motoristé učinit dobře podložené rozhodnutí o koupi podle spotřeby paliva, prodejci a výrobci vozů jim předkládají relevantní informace, včetně hodnot emisí CO2 a spotřeby paliva u osobních vozů, které jsou v předváděcích místnostech umístěny vedle všech nových vozů. Vzhled těchto štítků je specifikován na vnitrostátní úrovni (a proto se v jednotlivých zemích liší). Všechny ovšem obsahují hodnoty CO2 ze standardizovaných laboratorních zkoušek, jež jsou také součástí osvědčení o shodě (dokument CoC).
Ve většině členských států je výše registrační daně (jednorázové) a/nebo daně z motorového vozidla (roční) závisí na emisích CO2 vozidla. Toto zdanění vychází z hodnot CO2 získaných při laboratorních zkouškách a uvedených v osvědčení o shodě (dokument CoC).
V praxi a s jinak neupravenou technologií se skutečná spotřeba paliva nebude měnit. Pro jedno a to samé vozidlo budou hodnoty emisí CO2 a spotřeby paliva podle zkoušky WLTP vyšší než zkoušky NEDC, a to z jednoduchého důvodu, že se u těchto dvou zkušebních cyklů liší jízdní profily a podmínky měření (maximální rychlost, dynamika atd.). To znamená, že WLTP je mnohem reprezentativnější, pokud jde o dnešní dopravní podmínky, než NEDC. Hodnota emisí CO2 podle WLTP tedy díky změně metody měření více odpovídá očekáváním zákazníků.
Ve většině členských států je výše registrační daně (jednorázové) a/nebo daně z motorového vozidla (roční) závisí na emisích CO2 vozidla. Dosud ovšem nebylo jasně stanoveno, do jaké míry nový zkušební postup ovlivní toto ustanovení. Přizpůsobení zdanění emisí CO2 je výsadou jednotlivých členských států, a proto je upraveno platným vnitrostátním právem.
Bude-li osvědčení typu vydáváno pro nový vůz po 1. 9. 2017, bude oficiální osvědčení o shodě obsahovat jak emisní hodnoty podle nové laboratorní zkoušky (WLTP), tak hodnoty NEDC simulované pomocí korelačního nástroje nebo skutečně naměřené pomocí aktualizované zkoušky NEDC.
When a new car is type approved after 01.09.2017, the official Certificate of Conformity for the vehicle contains both the CO2 emissions values according to the new laboratory test (WLTP) as well as the NEDC values simulated using the correlation tool or actually measured using the updated NEDC test.
Takže po 1. 9. 2017, kdy se přejde ze staré zkoušky NEDC na WLTP, můžete v dokumentu CoC svého vozidla nalézt dvě hodnoty emisí CO2. Od 1. 9. 2018 musí být pro všechna nová vozidla uváděny hodnoty emisí CO2 podle NEDC i WLTP. Předpokládá se, že od roku 2021 budou v dokumentu CoC uváděny již jen hodnoty WLTP.
Sdělování hodnot podle WLTP zákazníkům dosud nebylo naplánováno a bude určeno v jednotlivých zemích.
Úplný legislativní balíček platí od 27. 7. 2017. To znamená, že od 1. 9. 2017 je u nových typů vozidel prováděno schválení typu podle WLTP. Od 1. 9. 2018 bude typové schválení všech nových vozidel (nových registrací) schvalován podle WLTP. Existují ustanovení právních předpisů pro tzv. "doprodeje", které umožňuje skladování omezeného počtu vozidle schválených podle starého postupu a jejich prodej do 31. 8. 2019.
Norma Euro 6d-Temp bude platit pro nová vozidla se schválením typu od 1. 9. 2017. To znamená, že se všechny nové modely předkládané zákonodárcům pro schválení typu musí nacházet v rámci emisní normy. U stávajících modelů a těch, jež jsou aktuálně v prodeji, bude emisní norma Euro 6c povinná pro registraci od 1. 9. 2018. Schválení typu / registrace, které již byly dokončeny, zůstávají platné, i když budou platit nové normy.
Schválení typu / registrace, které již byly dokončeny, zůstávají platné, i když budou platit nové normy.
V souvislosti s modelovými cykly zaručujeme, že všechny naše vozy odpovídají normám a předpisům požadovaným zákonodárci po celou dobu jejich prodeje a dodávky. Naneštěstí nelze v celém období zajistit, že budou zohledněny budoucí normy.
Nejsme schopni vydávat podrobnější potvrzení s ohledem na změny podmínek právního nebo regionálního rámce.
Za současného stavu není možné modernizovat
Porsche velmi pozorně sleduje politickou a mediální debatu o identifikaci vozidel s nízkými emisemi – včetně všech potenciálních důsledků pro současné vozové parky. V zásadě vítáme a podporujeme úvahy, které slouží ke zvýhodnění a ochraně občanů. Proto všechny současné modely odpovídají normám Euro 6, a tím i nejnovějším požadavkům. Současně vezměte prosím na vědomí, že nedokážeme poskytovat řešení, o nichž se dosud jedná a která zatím nebyla jasně definována. Doufáme, že je díky odkazu na naše pozorné sledování tématu evidentní, že se Porsche zajímá o možné optimalizace emisních výsledků našich vozů a také příslušné právní předpisy.
Vezměte prosím na vědomí, že v tento okamžik nejsme schopni učinit žádná konkrétní prohlášení o modernizaci již registrovaných vozů, pokud jde o modernizaci modelů. Můžete si ovšem být jisti, že
Právní předpisy stanoví, že registrace všech nových vozidle bude od 1. 9. 2018 možná pouze s Euro 6c.
Filtr částic v benzinu je filtr částic pro zážehové motory. Jeho účelem je snížení emisí jemných sazí.
Dosud byly filtry pevných částic známy pouze ze vznětových motorů, ovšem technologie přímého vstřikování, která se stále častěji používá u zážehových motorů zvyšuje v porovnání se vstřikováním se sacím potrubím emise pevných částic. Protože je palivo vstřikováno přímo do spalovací komory, mohou se jednotlivé kapky usazovat na stěnách válců, pístů nebo ventilů. kde se částečně neúplně spálí a zůstávají jako nepatrné částečky sazí.[1]
[1] Zpráva t-online.de: VW bringt Partikelfilter für Benzinmotoren (VW zavádí filtry pevných částic pro zážehové motory) 3/8/2016, 16:42 | Hanne Schweitzer, SP-X
Stejně jako v případě filtrů částic používaných u vznětových motorů nepředpokládáme žádné zkrácení životnosti vozidel se zážehovými motory a filtry pevných částic.
Není vyžadována ani předpokládána žádná údržba. Neexistuje žádný dopad na životnost motoru, protože nejsou překročena termodynamické ani mechanické mezní hodnoty. Regenerace filtru je v zásadě pasivní, takže o ní řidič neví. Pouze v případě dlouhého provozu vozidla s velmi nízkým zatížením motoru v kombinaci s krátkými vzdálenostmi a častými studenými starty budou provozní parametry vozu nastaveny, aby umožňovaly provedení pasivní regenerace (např. vyšší řazené rychlosti).
Naše vozidla se zážehovými motory nejdou v současné době vybavena filtry pevných částic. Naše vozidla se vznětovými motory od EU 4 plus jsou všechna vybavena filtrem pevných částic vznětového motoru.
Na to nejsme v současné době schopni odpovědět.
Zveřejňujeme pouze oficiálně schválené údaje o emisích CO2 a spotřebě paliva. Protože na trhu zatím nemáme žádné modely homologované podle WLTP, nejsme schopni uvést jakékoliv hodnoty. Protože ke dni vstupu WLTP v platnost (1. 9. 2017) nebyly přijaty právní předpisy o komunikaci se zákazníky, zůstávají závazné hodnoty podle NEDC.
Ne. Platí ustanovení platná v okamžik registrace.
V zásadě nic. Cílem filtru pevných částic pro zážehové motory je shoda s právními předpisy RDE (Real Driving Emissions, emise za skutečných podmínek).
Hodnoty podle NEDC 1.0 jsou hodnoty určené pomocí dřívějších zkušebních postupů NEDC. Vozidla podle NEDC mají již schválený typ podle normy WLTP; uváděné hodnoty NEDC jsou tedy hodnoty, které byly odvozeny (korelovány) z WLTP.
Skutečná individuální spotřeba paliva závisí na celé řadě faktorů (tedy okolní teplotě, dopravní situaci, stylu řízení, tlaku v pneumatikách, nadmořské výšce, sklonu, větru zepředu/zezadu atd.). WLTP ovšem pravděpodobně poskytuje realističtější hodnoty emisí CO2 a spotřeby paliva.
© 2024 Porsche Inter Auto CZ spol. s r.o. | Zásady ochrany osobních údajů | Ochranné známky | Zásady používání souborů cookie | VOP | Rádiová zařízení dle EU | Deklarace konformity EU
* Uvedené hodnoty byly zjištěny předepsanou metodou měření (§ 2 č. 5, 6, 6 a Pkw-EnVKV v aktuálním platném znění). Údaje se nevztahují na konkrétní vozidlo a nejsou součástí nabídky. Slouží výhradně pro účely porovnávání různých typů vozidel. Další aktuální informace o jednotlivých vozidlech Vám poskytnou pracovníci centra Porsche/obchodník. Spotřeba paliva se zjišťuje na základě standardní výbavy. Speciální výbava může ovlivnit spotřebu paliva i jízdní výkon.
Spotřeba paliva a emise CO2 vozidla závisí nejen na efektivním využívání paliva ve vozidle, ale i na způsobu jízdy a dalších netechnických faktorech. CO2 je skleníkový plyn odpovědný v nejvyšší míře za oteplování Země.
Další informace o oficiální spotřebě paliva a oficiálních specifických emisích CO2 nových osobních automobilů můžete najít v „Příručce o spotřebě paliva a emisích CO2“ nových osobních automobilů“, která je bezplatně k dispozici na všech prodejních místech a u DAT.