DOMŮ

Hlavní navigace
Modely

Archiv 2013

Porsche 918 Spyder - unikátní kombinace výkonu a hospodárnosti

Společnost Porsche Inter Auto CZ, výhradní dovozce a prodejce vozů Porsche v České republice, představuje nové Porsche 918 Spyder, které kombinuje závodní technologie s maximálním výkonem a minimální spotřebou. Jde o souběžné vylepšení účinnosti, a to tak, aniž by jedno bylo na úkor druhého. Výjimečnost vozu spočívá v hybridním pohonu bez kompromisů a je vhodný jak pro jízdy plné adrenalinu, tak i na každodenní využití. 918 Spyder ukazuje potenciál hybridního pohonu ve světle, v jakém ho ještě nikdo neviděl. To je myšlenka, která učinila z Porsche 911 nejúspěšnější sportovní vůz na světě posledních 50 let.

Porsche 918 Spyder odhaluje své úzké vazby na motoristický sport mnoha různými způsoby. Byl navržen ve spolupráci inženýrů pracujících na závodních vozech a specialistů, kteří se zabývají vývojem silničních automobilů. Při vývoji modelu 918 Spyder bylo využito velké množství poznatků získaných při práci na závodních vozech Porsche pro vytrvalostní závod Le Mans v roce 2014. Samonosná koncepce modelu 918 Spyder se samostatnou nosnou strukturou je základ – přesně v duchu tradice závodních modelů Porsche, je i 918 Spyder schopen provozu i bez vnějších dílů. Základ motoru V8 pochází ze závodního monopostu LMP2 RS Spyder. Nosné prvky, jako monokok a pomocné rámy, jsou vyrobeny z polymerů vyztužených uhlíkovými vlákny. Porsche má mnoho let zkušeností s tímto vysokopevnostním a velmi lehkým materiálem a znovu dosáhlo špičkových výsledků při vývoji sériové podoby modelu 918 Spyder. Mnoho dílů pochází od dodavatelů, kteří mají zkušenosti s dodávkami komponentů pro závodní vozy.

Hybridní pohonná jednotka přináší výhody v jízdní dynamice
Klíčovým poselstvím 918 Spyder je to, že hybridní pohon od Porsche je výhodou i pro nekompromisní jízdní dynamiku. Řidiči ji mohou zakusit díky unikátnímu řešení pohonu všech kol, který kombinuje spalovací motor a elektromotor na zadní nápravě a druhý elektromotor na přední nápravě. Tato koncepce je založena na poznatcích získaných během závodů s úspěšným modelem 911 GT3 R Hybrid. Vzhledem k další, nezávisle ovládané jednotce vpředu, mohly být implementovány nové jízdní strategie pro manévry v extrémně vysokých, avšak stále bezpečných rychlostech. Zejména pak při zatáčení. Navíc, pokročilá strategie „boost“ řídí tok elektrické energie tak inteligentně, že pro sprint s maximálním zrychlením stačí pouze naplno sešlápnout plynový pedál. Stručně řečeno, 918 Spyder umožní i řidičům bez zkušeností s motosportem zažít maximální potenciál dynamiky v podélném i příčném směru.

Porsche 918 Spyder má také potenciál prolomit mnoho rekordů. Současný čas na Severní smyčce Nürburgringu je 7:14. Byl zajet před zraky novinářů z celého světa při testovacích jízdách v září v roce 2012 – více než rok před spuštěním výroby. Prototyp Porsche 918 Spyder byl přibližně o dvacet sekund rychlejší než Carrera GT. A další testy na Severní smyčce budou následovat. Ještě důležitější faktor je ten, že 918 Spyder zastínil své předchůdce a soupeře také v oblasti hospodárnosti. Jakožto vozidlo s plug-in hybridním ústrojím umí 918 Spyder systematicky kombinovat dynamický potenciál závodního stroje s výkonem 880 koní a nízkou spotřebu paliva, která je s hodnotou okolo tří litrů na 100 km lepší než u většiny moderních městských vozů.

Karbonový monokok zaručuje nízkou hmotnost s nízko položeným těžištěm
K dosažení špičkových výkonů využívá Porsche 918 Spyder nejmodernější technologie převzaté přímo z motorsportu. Kompletní nosná konstrukce je pro extrémní torzní tuhost vyrobena z polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP). Dodatečné deformační zóny v přední a zadní části vozu absorbují a snižují energii v případě nárazu. Pohotovostní hmotnost 1640 kg (paket Weissach) je na hybridní vůz takovýchto dynamických schopností vynikající hodnota, jež značně přispívá k celkovému charakteru. Komponenty pohonné jednotky a všechny díly vážící přes 50 kg jsou uvnitř vozu umístěny co nejblíže středu a podlaze. Výsledkem je rozložení hmotnosti, kdy 57 % jde na zadní nápravu a 43 % na přední. V kombinaci s těžištěm přibližně v úrovni nábojů kol jde o ideální rozložení pro jízdní dynamiku. Umístění akumulátoru, který se nachází ve středu vozu, nízko a přímo za řidičem, napomáhá nejen centralizovat hmotnosti a snižovat těžiště, ale také poskytuje nejlepší teplotní podmínky pro optimální kapacitu.

Podvozek se závodními geny a natáčení zadní nápravy
Víceprvkové zavěšení Porsche 918 Spyder je navrženo v duchu řešení používaných v motosportu. Je doplněno dalšími systémy v podobě například adaptivních tlumičů PASM a natáčení zadní nápravy. V podstatě jde o zabudovaný elektromechanický systém na každém ze zadních kol. Systém je citlivý na rychlost a umí kola natočit až o tři stupně. Zadní náprava tak může být natočena ve stejném směru jako ta přední, nebo ve směru opačném. V nízkých rychlostech systém natáčí zadní kola v opačném směru k předním. Zatáčení je tak přímější, rychlejší a preciznější a zmenšuje se poloměr otáčení. Ve vyšších rychlostech systém natáčí kola ve stejném směru jako ta přední. Tím se výrazně zvyšuje stabilita zadní části, například při změně jízdních pruhů. Výsledkem je velmi bezpečné a stabilní chování.

Aktivní aerodynamika Porsche Active Aerodynamics (PAA) pro různé jízdní režimy
Systém nastavitelných aerodynamických prvků Porsche Active Aerodynamics (PAA) zaručuje jedinečnou a variabilní aerodynamiku. Jeho dispozice se automaticky mění ve třech režimech od optimální efektivnosti po maximální přítlak a je nastavena podle provozních režimů hybridního systému. V režimu „Race“ je zadní výsuvné křídlo nastavené v ostrém úhlu, aby generovalo velký přítlak na zadní nápravu. Současně se spoiler umístěný mezi vzpěrami výsuvného křídla v blízkosti odtrhové hrany prodlužuje. Kromě toho se v podlaze v přední části vozu otevírají dvě nastavitelné vzduchové klapky, které usměrňují část vzduchu do kanálů difuzoru v podvozku. Tím se zvyšuje přítlak na přední nápravě.

V režimu „Sport“ aerodynamický kontrolní systém zmenšuje náporový úhel zadního křídla, což umožňuje vyšší maximální rychlost. Zadní spoiler zůstává vysunutý. Aerodynamické klapky v podvozku se uzavřou, což také snižuje aerodynamický odpor a zvyšuje maximální dosažitelnou rychlost. V režimu „E“ je vůz nastaven pro co nejmenší aerodynamický odpor. Zadní křídlo a spoiler jsou zataženy, klapky uzavřeny.

Nastavitelné přívody vzduchu pod hlavními světlomety završují adaptivní aerodynamický systém. Pokud vůz stojí, nebo je v režimech „Race“ a „Sport“, jsou otevřeny na maximum pro přívod chladicího vzduchu. V režimech „E“ a „Hybrid“ se pro co nejmenší možný odpor vzduchu okamžitě uzavírají ihned po rozjezdu. Zůstávají uzavřené až do rychlostí okolo 130 km/h nebo do chvíle, kdy jsou vysoké nároky na chlazení.

Od komfortního k závodnímu: pět režimů pro tři motory
Jádro činnosti hnacího ústrojí Porsche 918 Spyder spočívá v rozdělení hnací síly mezi tři pohonné jednotky. Jejich spolupráci reguluje inteligentní řídicí systém. Pro maximalizaci účinnosti v různých provozních situacích vývojáři z Porsche připravili pět jízdních režimů, které lze aktivovat pomocí ovladače na volantu – jako u závodních vozů. Na základě tohoto přednastavení aplikuje 918 Spyder nejvhodnější provozní a výkonnostní strategii bez zásahu řidiče. Ten se tak může plně soustředit na silnici před ním.

Tichý a elegantní: „E-Power“
Je-li vůz nastartovaný a akumulátor dostatečně nabitý, je režim „E-Power“ základním nastavením. Za ideálních podmínek dokáže 918 Spyder ujet až 30 km čistě na elektřinu. Dokonce v čistě elektrickém módu zrychluje 918 Spyder z 0 na 100 km/h za méně než sedm sekund a dosáhne rychlosti až 150 km/h. V tomto režimu se spalovací motor používá jen v případě, že je to skutečně potřeba. Pokud nabití akumulátoru klesne pod stanovené minimum, vůz automaticky přepne do hybridního režimu.

Hospodárný a komfortní: „Hybrid“
V režimu „Hybrid“ pracují elektromotory a spalovací motor střídavě se zaměřením na maximální účinnost a co nejnižší spotřebu paliva. Použití jednotlivých komponent pohonu se mění v závislosti na aktuální jízdní situaci a požadovaném výkonu. Hybridní režim se obvykle používá pro ekonomicky orientovaný styl jízdy.

Sportovní a dynamický: „Sport Hybrid“
V situacích vyžadujících více dynamiky zvolí 918 Spyder režim „Sport Hybrid“. Spalovací motor je trvale v chodu a představuje hlavní hnací sílu. K tomu mu sekundují elektromotory formou přidání dodatečného výkonu, nebo tím, že umožní posunout otáčky motoru do rozsahu s vyšší účinností. Toto nastavení je zaměřené na výkony a sportovní styl řízení ve vysokých rychlostech.

Pro rychlá kola: „Race Hybrid“
„Race Hybrid“ je režim pro maximální výkon a obzvláště sportovní styl jízdy. Spalovací motor se používá zejména pod vysokým zatížením, a pakliže řidič nevyužívá jeho plný výkon, nabíjí akumulátory. A znovu platí, že elektromotory poskytují dodatečnou podporu ve formě zvýšení výkonu. Navíc, softwarový program převodovky PDK je nastaven pro ještě sportovnější řízení. Elektromotory jsou využívány až do maximálního výkonu, čímž zajišťují nejlepší možné jízdní výkony na okruhu. Stav akumulátorů není v tomto režimu udržován konstantně, spíše kolísá v celém rozsahu spektra. Na rozdíl od režimu „Sport Hybrid“ pracují elektromotory pro co největší zvýšení výkonu jen krátkou dobu. Navýšený výkon je vyvážen spalovacím motorem, který dobíjí akumulátory s větší intenzitou. Elektrická energie je tak k dispozici i na několik velmi rychlých kol.

Pro pole position: „Hot Lap“
Tlačítko „Hot Lap“ uprostřed ovladačů jízdních režimů na volantu uvolní poslední zásoby výkonu 918 Spyder a může být aktivováno pouze v režimu „Race Hybrid“. Podobně jako v kvalifikačním režimu ze sebe akumulátor vydává naprosté maximum na několik rychlých kol. Tento režim spotřebuje veškerou dostupnou energii v akumulátoru.

Hlavní pohonná jednotka: závodní osmiválcový motor
Hlavním zdrojem výkonu je 4,6litrový osmiválec, který produkuje 612 koní. Motor pochází přímo z úspěšného závodního monopostu RS Spyder, což vysvětluje, proč dokáže generovat až 9150 1/min. Stejně jako závodní motor Spyder RS, také motor 918 Spyder disponuje mazáním se suchou klikovou skříní a samostatným zásobníkem oleje. Pro úsporu hmotnosti byly některé komponenty jako olejová vana nebo vzduchový filtr integrovány do pomocného rámu a sání je vyrobené z polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny. Další opatření snižující hmotnost vyústila v použití například titanových ojnic, tenkostěnného a pomalým litím vytvářeného bloku motoru a jeho hlav. Za pozornost stojí také vysokopevnostní a odlehčené klikové hřídele se zalomením po 180 stupních a extrémně tenké výfukové potrubí ze slitiny hliníku, oceli a niklu. Pozoruhodným prvkem motoru V8 je absence jakéhokoliv externího řemenu. Proto je motor velmi kompaktní. Optimalizace výkonu a hmotnosti přinesla litrový výkon 132 koní na litr, což představuje nejvyšší litrový výkon atmosféricky plněného motoru Porsche. Je o poznání vyšší než u Porsche Carrera GT (106 k/l).

Unikátní dědictví závodního vozu: výfuky vyvedené nahoru
Nejde pouze o výkon motoru, ale také o zvuk, kterým 918 Spyder útočí na smysly řidičů. Za to vděčí především řešení výfukových svodů, které jsou situovány nad motorem. Žádný jiný produkční vůz toto řešení nepoužívá. Velká výhoda tohoto řešení spočívá v účinnějším odvodu tepla, protože horké plyny jsou vypouštěny nejkratší možnou cestou a zpětné tlaky výfukových plynů zůstávají na nízké úrovni. Toto řešení vyžaduje nové řešení termodynamického usměrňování vzduchu. U motoru HSI se horká strana válce nachází uvnitř řad válců, studená strana je vně. Samotný motorový prostor je díky tomuto řešení méně horký, což je přínosem pro lithium-iontový akumulátor, který nejlépe funguje při teplotě v rozmezí 20 až 40 stupňů Celsia. Je proto potřeba méně energie pro jeho aktivní chlazení.

Paralelní pohonná jednotka: hybridní modul
Model 918 Spyder má paralelní hybridní hnací ústrojí, v němž je motor V8 spojený s hybridním modulem. Stejně jako ostatní současné hybridní modely Porsche. Hybridní modul je tvořen elektromotorem o výkonu 115 kW a odpojovací spojkou, která umožňuje spojit nebo naopak rozpojit spalovací a elektrický motor. Díky paralelní konfiguraci může být 918 Spyder poháněn buď pouze spalovacím motorem či elektromotorem, nebo také oběma pohonnými jednotkami zároveň. Jak je u supersportovních vozů Porsche zvykem, zdroj pohonu je uložen před zadní nápravu a nemá žádné přímé mechanické spojení s přední nápravou.

Vzhůru nohama pro co nejnižší těžiště: dvouspojková převodovka PDK
Sedmistupňová dvouspojková převodovka PDK přenáší výkon na zadní nápravu. Vysokovýkonná převodovka je sportovnější verzí úspěšné převodovky PDK, v typu 918 Spyder prošla kompletní přestavbou a dále byla optimalizována pro vysoké výkony. Pro zajištění nízkého umístění, které zlepšuje těžiště celého vozu, byla převodová skříň namontována oproti ostatním vozům Porsche vzhůru nohama otočením o 180 stupňů kolem své podélné osy. Pokud na zadní nápravě není zapotřebí žádný výkon, dojde k rozpojení spojek převodovky PDK i spojky mezi spalovacím motorem a elektromotorem. Tím je k dispozici pro hybridní modely Porsche typická jízda setrvačností s vypnutým motorem V8.

Nezávislý pohon všech kol: přední náprava s elektromotorem
Na přední nápravě je umístěn další elektromotor s výkonem přibližně 95 kW. Jednotka vpředu pohání kola stálým převodem. Ve vysokých rychlostech dochází k jejímu odpojení. Točivý moment je na každé nápravě ovládán nezávisle, což přispívá k velmi citlivě reagujícímu pohonu všech kol, jenž nabízí velký potenciál v oblastech trakce a jízdní dynamiky.

Lithium-iontový akumulátor s externím dobíjením plug-in
Elektrická energie pro elektromotory je uložena v kapalinou chlazeném lithium-iontovém akumulátoru, který se skládá z 312 samostatných článků s energetickým obsahem přibližně sedmi kilowatthodin. Akumulátor 918 Spyder je navržen s ohledem na výkony, a to jak v oblasti dobíjení, tak poskytování výkonu, takže dokáže uspokojit nároky vyžadované elektromotorem. Kapacita a životnost lithium-iontových akumulátorů závisí na několika faktorech, včetně teplotních podmínek. Proto je akumulátor 918 Spyder chlazen kapalinovým chladicím okruhem. Poskytovaná záruka na akumulátor je sedm let.

Pro co nejlepší dobíjení vyvinulo Porsche zcela nový dobíjecí systém plug-in a zlepšilo rekuperační potenciál. Tento nabíjecí port, který se nachází na B-sloupku na straně spolujezdce, umožňuje uživateli externí dobíjení pomocí klasické elektrické zásuvky. Nabíjecí port je uzpůsoben zemi, ve které byl vůz zakoupen. Integrovaná nabíječka je umístěna poblíž akumulátoru. Převádí střídavý proud klasické zásuvky na stejnosměrný s maximálním příkonem 3,6 kW. Trakční akumulátor lze pomocí dodávané nabíječky Porsche Universal Charger (AC) nabít ze standardní německé 230V zásuvky s jističem 10 A během čtyř hodin. Doma nebo v garáži je možné v součinnosti s nabíječkou Porsche Universal Charger (AC) použít také speciální dobíjecí dok. Ten umožňuje rychlé a pohodlné nabíjení během dvou hodin, a to bez ohledu na regionální podmínky. Nabíjecí stanice Porsche Speed Charging Station (DC) je k dispozici jako výbava na přání. Dokáže plně nabít vysokonapěťový akumulátor Porsche 918 Spyder za pouhých 25 minut.

Průkopnický koncept ovládání: přehledné uspořádání kokpitu
Veškerá technologie budoucích supersportovních vozů Porsche je soustředěna na řidiče. Kokpit byl navržen podle tradičního receptu Porsche a je průkopnický ve své přehlednosti. Je rozdělen na dvě základní oblasti. V první jsou ovladače důležité pro řízení, seskupené okolo multifunkčního volantu a zobrazované na třech velkých kulatých přístrojích. Druhou oblast představuje blok zábavního a komunikačního systému umístěný na zvednuté středové konzole, což je záležitost poprvé představená u modelu Carrera GT. Ovládací funkce, například pro automatickou klimatizaci, nastavování zadního křídla, osvětlení a Porsche Comunication Management (PCM), včetně vysokovýkonné hudební aparatury Burmester, lze intuitivně ovládat pomocí nově řešených ovladačů s technologií black-panel.

Pro ještě vyšší výkony: balíček Weissach
Pro majitele 918 Spyder, kteří jsou zaměření na opravdu vysoké výkony, nabízí Porsche paket Weissach. Tyto upravené vozy lze na první pohled rozpoznat podle speciálních barev a designu, nesoucích odkaz slavných závodních vozů Porsche. Střecha, zadní křídla, zpětná zrcátka a rám čelního okna jsou vyrobeny z obnaženého karbonu. Části interiéru jsou namísto kůže potaženy alcantarou a viditelný karbon nahrazuje větší část hliníku. Ubyla také část zvukové izolace. Důraz na výkony není jen vizuální: velmi lehká hořčíková kola snižují neodpruženou hmotnost. Celková hmotnost tak klesla o 35 kg. Nižší hmotnost řidič zúročí v ještě lepších dynamických schopnostech. Další odkaz na motorsport lze spatřit v šestibodových pásech pro oba pasažéry a v aerodynamických prvcích vyrobených z karbonu.

Redefinované Porsche: nový supersport pro nové desetiletí
918 Spyder pokračuje v dlouhé tradici supersportovních vozů Porsche a navazuje na bohatý rodokmen ultimativních supersportovních vozů své doby v čele s modely jako Carrera GTS, první Turbo, 959, 911 GT1 nebo Carrera GT. Porsche 918 Spyder přináší více než jakýkoliv z jeho předchůdců nové podněty pro vývoj technologií budoucnosti. Nabízí kompletní paletu komponent, které odrážejí DNA značky Porsche – koncentrovanou více než jindy.

 

Specifikace Porsche 918 Spyder

Karoserie:
Dvoumístný Spyder, monokok vyrobený z polymerů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP), dvoudílná střecha Targa, zabudovaný ochranný systém proti převrácení.

Pohonná jednotka:
Paralelně zapojený plně hybridní systém (full-hybrid), uprostřed uložený 4,6litrový V8 se suchou klikovou skříní, hybridní modul s elektromotorem a odpojovací spojkou, elektromotor s odpojovací spojkou na přední nápravě, funkce start/stop, elektrický systém rekuperace, čtyři chladicí okruhy pro motory, převodovku a akumulátor, aktivní řízení teploty.

Výkon motoru:
608 k (447 kW) při 8600 1/min (motor V8)
115 kW (hybridní modul na zadní nápravě)
95 kW (elektromotor na přední nápravě)
887 koní (kombinace)

Točivý moment:
530 Nm při 6600 1/min (motor V8)
1275 Nm (V8 a hybridní modul, 7. rychlostní stupeň)
1086 Nm (V8 a hybridní modul, 3. rychlostní stupeň)
800 Nm (800 1/min až 5000 1/min)

Maximální otáčky: 9150 1/min

Litrový výkon: 132 k/litr

Přenos výkonu:
Spalovací motor s hybridním modulem a převodovkou v jednom bloku, sedmistupňová dvouspojková převodovka PDK, pohon zadních kol, elektromotor a převodovka vpředu pro pohon přední nápravy (odpojí se při překročení rychlosti 235 km/h), pět přednastavených jízdních režimů pro co nejoptimálnější spolupráci všech pohonných jednotek.

Převodové poměry PDK
1. stupeň 3,91
2. stupeň 2,29
3. stupeň 1,58
4. stupeň 1,19
5. stupeň 0,97
6. stupeň 0,83
7. stupeň 0,67
Zpětný chod 3,55
Celkový převod 3,09
Průměr spojek 220 mm/164 mm

Podvozek a nápravy:
Dvojitá příčná ramena vpředu, na přání elektropneumatický zvedací systém na přední nápravě, elektromechanický posilovač řízení; víceprvková zadní náprava s adaptivním elektromechanickým systémem pro nezávislé řízení, elektronicky ovládané dvoukomorové plynové tlumiče vpředu a vzadu se systémem Porsche Active Suspension Management (PASM).

Brzdová soustava:
Vysokovýkonná hybridní brzdová soustava s adaptivní rekuperací kinetické energie, vrtané keramické brzdy s vnitřním chlazením (PCCB), průměr 410 mm a tloušťka 36 mm vpředu, vzadu průměr 390 mm a tloušťka 32 mm.

Kola a pneumatiky:
Kola 918 Spyder (paket Weissach: 918 Spyder hořčíková)
vpředu 9,5 J x 20 s pneumatikami 265/35 ZR 20
vzadu 12,5 J x 21 s pneumatikami 325/30 ZR 21

Hmotnost: Pohotovostní, DIN 1640 kg
Rozměry: Délka 4643 mm
Šířka 1940 mm
Výška 1167 mm
Rozvor 2730 mm
Rozchod vpředu 1664 mm
Rozchod vzadu 1612 mm
Objem zavazadlového prostoru, CDA 110 litrů
Objem palivové nádrže 70 litrů

Akumulátor:
Lithium-iontové akumulátory s kapacitou 6,8 kWh, největší výkon 220 kW, plug-in nabíječka

Výkony:
Nejvyšší rychlost > 340 km/h
Čistě na elektřinu 150 km/h
Zrychlení:
0 až 100 km/h 2,8 s
0 až 200 km/h 7,9 s
0 až 300 km/h 23 s

Spotřeba paliva (NEDC):
Kombinovaná 3,3 l/100 km
Emise CO2: Kombinované 79 g/km
Dojezd: Na elektřinu přibližně 30 km
Záruka: Na vůz (akumulátor) 4 roky (7 let)

 
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
 

20.05.2013