Seriál IMSA WeatherTech SportsCar Championship, 1. kolo, 24 hodin v Daytoně, USA
Úspěšný debut nového Porsche 911 RSR v závodě 24 hodin v Daytoně. Fantastickou stíhačkou v posledních hodinách závodu vybojovali tovární jezdci společnosti Porsche Patrick Pilet (Francie), Dirk Werner (Německo) a Frédéric Makowiecki (Francie) pro tým továrních jezdců Porsche GT druhé místo ve třídě GTLM. Po 634 kolech na náročném okruhu Daytona International Speedway jim chyběly jen 2,988 sekundy k vítězství. To se v úvodním závodě seriálu IMSA SportsCar Championship podařilo získat soukromému týmu Porsche Alegra Motorsports. S vozem Porsche 911 GT3 R a za podpory továrního jezdce společnosti Michaela Christensena (Dánsko) vyhrál ve třídě GTD. Pro Porsche to bylo již 77. vítězství v této třídě v proslulé vytrvalostní klasice na Floridě.
55. závod 24 hodin v Daytoně postavil jezdce a týmy zejména v noci na neděli kvůli vytrvalému dešti a nezvykle nízkým teplotám před velkou výzvu. Závod byl neustále přerušován žlutými fázemi, protože na deštěm nasáklé trati Daytona International Speedway ztratila řada pilotů kontrolu nad vozidlem a skončila mimo trať. Nejdelší žlutá fáze z celkem 21 trvala více než dvě hodiny. O tomto přerušení rozhodlo v časných ranních hodinách z bezpečnostních důvodů vedení závodu, na dráze totiž bylo velké množství vody. Více než dvě hodiny – to už došlo palivo i zaváděcímu vozidlu.
V prvních hodinách závodu na legendárním okruhu tvořeném dvěma rychlými klopenými zatáčkami a úzkým vnitřním polem ztratily vozy 911 RSR o výkonu 510 koní, které zcela nově vyvinulo středisko Porsche Motorsport ve Weissachu, kvůli celkem šesti neplánovaným výměnám pneumatik hodně času a tím i pozice. Poté, co se však podařilo vyřešit problém s pravou přední pneumatikou a další optimalizaci nastavení, se obě 911 RSR dostaly do rytmu. I přes usilovný déšť, který se postaral o ještě horší podmínky, se vozy probojovaly na špičku silně obsazené třídy GTLM a střídaly se ve vedení v mnoha kolech dráhy dlouhé 5,729 kilometrů. Fanouškům sportovních vozů, kterým nemohlo zkazit náladu ani špatné počasí, se po celý závod dostávalo podívané na napínavé boje o pozice, v nichž se měnili vítězové.
Závod potvrdil, že konkurence ve třídě GTLM je obrovská. Žádný z vozů pěti automobilek, které se této kategorie účastní, nedokázal během závodu získat rozhodující náskok. V neděli po východu slunce jela auta stejně těsně u sebe jako během noci. Obě 911 RSR si díky konstantně rychlým časům v jednotlivých kolech zajistily dobrou výchozí pozici, avšak neplánovaná zastávka v boxu kvůli opravě zavěšení pravého předního kola vyřadila vůz se startovním číslem 912 předčasně z boje o medailové pozice. Nakonec obsadili Kévin Estre (Francie), Laurens Vanthoor (Belgie) a Richard Lietz (Rakousko) šesté místo. Zato jejich týmového kolegu Patricka Pileta vynesl skvělý závěr jízdy po několik kol trvajícím boji s vozy značek Ford, Ferrari a Chevrolet na zasloužené druhé místo. Tím navíc zajistil týmu Porsche dobrou výchozí pozici ve vytrvalostním poháru North American Endurance Cup, v němž se vedle Daytony počítají i výsledky klasických vytrvalostních závodů na okruzích Sebring, Watkins Glen a Petit Le Mans.
Ve třídě GTD získal vůz Porsche 911 GT3 R jeden rok po své závodní premiéře s novým vysoce moderním čtyřlitrovým šestiválcem typu boxer s přímým vstřikováním své první vítězství v Daytoně. Při úchvatné honičce předjel tovární jezdec společnosti Porsche Michael Christensen v poslední hodině závodu vůz soukromého týmu Allegra Motorsports o výkonu více než 500 koní, dostal se do čela a výhodu si podržel až
do konce. Porsche zkonstruovalo závodní stroj pro soukromé týmy pro světové seriály ve třídě GT3 na základě sériového modelu 911 GT3 RS. Po celkovém vítězství v závodě 24 hodin v Dubaji 14. ledna vyhrál vůz 911 GT3 R nyní i druhý významný vytrvalostní závod sezóny.
Druhé kolo seriálu IMSA SportsCar Championship, dvanáctihodinový závod na okruhu Sebring na Floridě, se pojede 18. března.
Výroky o závodu
Dr. Frank-Steffen Walliser, vedoucí oddělení Porsche Motorsport: „Byl to neuvěřitelný závod a skvělý debut pro naši novou 911 RSR. Po 24 hodinách nám chyběly k vítězství pouhé dvě sekundy, ale to v tomto případě nehraje žádnou roli. Byl to mimořádně tvrdý závod, fantastický boj o vítězství. Fanoušci, kteří vydrželi i přes nepřízeň počasí, viděli všechno, co náš sport nabízí. Obě 911 RSR zajely závod v podstatě bezchybně a bez větších problémů. Třešničkou na dortu pak bylo vítězství týmu Alegra Motorsports s vozem 911 GT3 R ve třídě GTD. Obzvlášť nás těší, že se to podařilo zrovna naší nejmladší a nejméně zkušené posádce, kterou skvěle podporoval náš tovární jezdec Michael Christensen. Za takový výsledek v závodě v Daytoně se opravdu nemusíme stydět.“
Marco Ujhasi, Hlavní vedoucí projektu GT Werksmotorsport: „Jsem na naše hochy nesmírně hrdý. Celý tým vynakládal po 18 měsíců maximální úsilí pro to, abychom v tomto závodě mohli nastoupit s konkurenceschopným novým vozem. Ať už ve Weissachu, u našeho dodavatele pneumatik firmy Michelin nebo našich jezdců – každý ze sebe vydal to nejlepší. Dnes jsme sklidili plody naší práce. Byl to až do konce mimořádně napínavý závod. Zpočátku jsme měli drobné problémy s pneumatikami, protože jsme nejdříve museli přijít na to, kde je náš limit u nastavení do rozhodujícího závěrečného spurtu. Ale nevzdali jsme to a bojovali až do konce. Díky bojovnému duchu, který je našemu týmu vlastní, jsme to dokázali. Jsem velmi hrdý na naše tovární jezdce. Jsou naším nejcennějším kapitálem. Hoši jezdí výborně a vždy podávají maximální výkon.“
Patrick Pilet (911 RSR #911): „Byl to závod pro Daytonu typický. Bylo mi jasné, že prvních 20 hodin se nebude dít nic mimořádného a rozhodnutí padne jako vždy až těsně před koncem. Proto jsem zpočátku příliš neriskoval, nebojoval jsem o pozice za každou cenu. Některé členy týmu jsem tím sice možná trochu znervózňoval, ale věděl jsem přesně, jak to tady funguje. V posledních dvou hodinách jsem jel jako o život, dostal jsem z naší 911 RSR skutečně všechno. Teď jsem šťastný. Pro náš nový vůz to byl první závod a jediným drobným nedostatkem je, že jsme nezískali zlato. Přesto to byl pro nás důležitý krok. Už se těším na Sebring.“
Dirk Werner (911 RSR #911): „Byl to pro mě velice emotivní závod, vlastně můj první na pozici továrního jezdce. Především závěrečná fáze nebyla nic pro slabé povahy. Patrick ze sebe vydal skutečně všechno a několikrát jsem si říkal, že to snad ještě dokáže. Na konci chybělo opravdu málo. Přesto to byl téměř dokonalý závod. Tým odvedl skvělou práci a nová 911 RSR má obrovský potenciál, takže můžeme doufat v nejlepší. Smekám před těmi, kteří se podíleli na vývoji tohoto vozu.“
Frédéric Makowiecki (911 RSR #911): „Gratuluji celému týmu. Byl to skvělý začátek sezóny. Čas investovaný do vývoje nové 911 RSR se vyplatil. Koncepce je dobrá a funguje. Samozřejmě dnes ještě nebylo všechno dokonalé, ale nevzdali jsme se a bojovali dál. Jedno je jisté – jsme zpátky ve hře.“
Kévin Estre (911 RSR #912): „Byl to skvělý závod. Sedm aut dojelo po 24 hodinách v rozmezí deseti sekund – něco takového se stává opravdu zřídka. Byli jsme u toho, když se rozhodovalo o výsledku, ale ne tak blízko, abychom se také mohli zapojit do boje o vítězství. Celý tým udělal maximum. Daytona je teprve začátek.“
Laurens Vanthoor (911 RSR # 912): „Pro mě byla Daytona prvním závodem za značku Porsche, prvním závodem s vozem 911 RSR a prvním závodem, který jsem jel v USA. Všechno šlo vlastně dobře, i když máme, co se týče výsledku, ještě rezervy. Ale neudělal jsem žádné chyby a to je důležité. Se svým výkonem nejsem ještě stoprocentně spokojený, jde to i lépe, ale mám ještě trochu času. Auto má potenciál a to mi dodává naději do zbývajících závodů sezóny.“
Richard Lietz (911 RSR # 912): „Pro novou 911 RSR to byl skvělý nástup. Auto jelo téměř perfektně, celý tým podal opět mimořádně spolehlivý výkon. Proto má Porsche do dalších závodů sezóny rozhodně na čem stavět. Jsem zvědavý, jak si povedeme na Sebringu.“
Michael Christensen (911 GT3 R #28): „Byl to fantastický víkend. Jsem překvapený perfektním výkonem mého týmu v prvním závodě s 911 GT3 R, a právě v Daytoně, v tak silné konkurenci 27 vozů třídy GTD. Můj závěrečný stint byl jistě jedním z nejlepších mé kariéry. Věděl jsem, co bylo pro tým v sázce, snažil jsem se auto nepoškodit a mám radost, že jsme společně zajeli tak skvělý výsledek.“
Výsledky závodu
Třída GTLM
1. Hand/Müller/Bourdais (USA/D/F), Ford GT, 652 kol
2. Pilet/Werner/Makowiecki (F/D/F), Porsche 911 RSR, 652
3. Fisichella/Calado/Vilander (I/I/SF), Ferrari 488, 652
4. Garcia/Magnussen/Rockenfeller (E/DK/D), Chevrolet Corvette, 652
5. Tincknell/Priaulx/Kanaan (GB/GB/BRA), Ford GT, 652
6. Estre/Vanthoor/Lietz (F/B/A), Porsche 911 RSR, 652
7. Pla/Mücke/Johnson (F/D/USA), Ford GT, 652
8. Auberlen/Sims/Farfus (USA/GB/BRA), BMW M6, 651
9. Gavin/Milner/Fässler (GB/USA/CH), Chevrolet Corvette, 651
10. Westbrook/Briscoe/Dixon (GB/USA/NZL), Ford GT, 624
Třída GTD
1. Christensen/Lazare/Morad/C. de Quesada/M. de Quesada (DK/CAN/CAN/USA/USA), Porsche 911 GT3 R, 634 kol
2. de Phillippi/Mies/Gounon/Schmidt (USA/D/F/SWZ), Audi R8, 634
3. Keating/Bleekemolen/Farnbacher/Christodoulou (USA/NL/D/GB), Mercedes AMG, 634
4. Aschenbach/Davis/Bell/Liddell (USA/USA/USA/GB), Audi R8, 634
5. Segal/Negri/Dyer/Hunter-Reay (USA/BRA/USA/USA), Acura NSX, 634
6. Sweedler/Bell/Montecalvo/Kaffer (USA/USA/USA/D), Audi R8, 633
Seriál IMSA SportsCar Championship
IMSA SportsCar Championship je seriál automobilových závodů, který se od roku 2014 koná v USA a Kanadě. Vznikl sloučením seriálů American Le Mans Series a Grand-Am. Sportovní prototypy a sportovní vozy startují ve čtyřech různých třídách: GTLM (GT Le Mans), GTD (GT Daytona), P (Prototype) a PC (Prototype Challenge). Vůz Porsche 911 RSR závodí ve třídě GTLM, nové Porsche 911 GT3 R ve třídě GTD.
911 GT3 RS: Spotřeba paliva v kombinovaném provozu 12,7 l/100 km; ve městě 19,2 l/100 km; mimo město 8,9 l/100 km; emise CO2 296 g/km; energetická třída (Německo): G
29.01.2017
© 2024 Porsche Inter Auto CZ spol. s r.o. | Zásady ochrany osobních údajů | Ochranné známky | Zásady používání souborů cookie | VOP | Rádiová zařízení dle EU | Deklarace konformity EU