DOMŮ

Hlavní navigace
Modely

Archiv 2018

Oslava 70 let sportovních vozů Porsche na Festivalu rychlosti v Goodwoodu

Kultovní stuttgartská značka v centru pozornosti na globálně proslulém motoristickém festivalu

Porsche, výrobce nejikoničtějších sportovních vozů na světě, byl hlavní hvězdou Festivalu rychlosti 2018, který se konal ve dnech 12. až 15. července v Goodwoodu.

Oslava 70. výročí výroby prvního vozu, nesoucího slavné německé jméno, v roce 1948 proběhla s hvězdným obsazením za přítomnosti mnoha silničních a závodních vozů Porsche ze všech sedmi desetiletí. Exkluzivní automobily bylo možné obdivovat nejen v rámci statické expozice, ale také při ukázkových jízdách na trati slavného goodwoodského závodu do vrchu. Za volanty vozů většinou usedaly významné osobnosti z dřívějšího i současného působení značky Porsche v motoristickém sportu. Porsche tím potvrdilo jedinečného rodinného ducha, který touto společností prostupuje dodnes.

Světově proslulé Muzeum Porsche sestavilo pro goodwoodské oslavy kolekci sedmi ohromujících ikon ze své stuttgartské sbírky, která zvala návštěvníky k vizuální cestě evolucí sportovního vozu. Do čela konvoje v Goodwoodu postavilo muzeum skutečně mimořádné, originální Porsche. Na Festivalu rychlosti oslavilo svou britskou premiéru Porsche 356 „č. 1“ Roadster, které obdrželo všeobecné schválení k provozu 8. června 1948. Jako historicky první sportovní vůz Porsche zaujímá tento automobil výjimečné postavení v historii společnosti.

Majitelé i fanoušci se tak seznámili s prapůvodem DNA vozů Porsche: Již první vůz Porsche měl totiž motor „boxer“, uložený uprostřed, dvoumístný interiér a lehkou konstrukci, která zaručovala nejvyšší možné provozní výkony a hospodárnost.

Tento pozoruhodný automobil byl při každodenních jízdách na goodwoodský pohorek následován dalšími skvělými reprezentanty úspěšné historie sportovních vozů Porsche:

911 z roku 1964 – 57. vyrobený vůz a nejstarší exemplář ikonického kupé ve sbírce muzea.

911 Carrera RS z roku 1973 – První verze RS (RennSport, motoristický sport) modelu 911 získala modelům RS legendární pověst díky transferu závodní techniky na silnici, jímž je Porsche pověstné.

959 z roku 1987 – Jeden z prvních supersportovních vozů měl plochý šestiválec, přeplňovaný dvěma turbodmychadly, uložený vzadu a pohánějící všechna kola prostřednictvím vyspělého systému přenosu hnací síly. Jeho podvozek pracoval s adaptivním odpružením.

911 Turbo (typ 993) z roku 1997 – Generace modelu 911, označovaná jako typ 993, zahájila novou éru verzí 911 Turbo s pohonem všech kol. Její plochý šestiválec s dvěma turbodmychadly poskytoval nejvyšší výkon 400 k.

Carrera GT z roku 2003 – Porsche během své historie představilo řadu supersportovních vozů. Jedním z nich je i Carrera GT s motorem V10 a nosným skeletem z uhlíkových kompozitů, jejichž konstrukce byla odvozena z motoristického sportu. Tento model dodnes stanovuje měřítka svými intenzivními zážitky z jízdy.

918 Spyder z roku 2015 – 918 Spyder posunul měřítka v kategorii supersportovních vozů na novou úroveň kombinací zážehového motoru V8 o výkonu 608 k a dvou elektromotorů o celkovém výkonu 286 k. Tento automobil potvrdil, že hybridní pohon dokáže nabídnout jak ohromující výkony, tak i vynikající hospodárnost.

Při každodenních předváděcích jízdách na trati závodu do vrchu v Goodwoodu reprezentovaly návštěvníkům významné milníky ze 70 let vývoje sportovních vozů Porsche i další automobilové poklady ze sbírky Muzea Porsche:

804 z roku 1962 – S tímto vozem zvítězil Dan Gurney v červenci 1962 ve Velké ceně Francie. Jednomístný vůz s typicky lehkou konstrukcí měl hmotnost pouhých 461 kg a jeho plochý osmiválcový motor poskytoval nejvyšší výkon 185 k. Je to jediný závodní vůz Formule 1, který byl kompletně vyvinut a vyroben společností Porsche.

911 Carrera RSR Turbo z roku 1974 – Verze RSR o výkonu 500 k byla prvním členem modelové řady 911 s technikou přeplňování turbodmychadlem a vedla k vývoji modelu 911 Turbo pro silniční provoz. Tento vůz skončil na pozoruhodném druhém místě v Le Mans v roce 1974. V Goodwoodu se za jeho volant vrátil jezdec Gijs van Lennep (NL).

935/78 „Moby Dick“ z roku 1978 – První závodní vůz Porsche s kapalinou chlazenými hlavami válců. Tato vývojová verze závodního vozu 935, jehož základem byl model 911, byla vyladěna na 845 k a v závodech byla nasazena pouze dvakrát, v Silverstone a Le Mans. Osobitý aerodynamický design (a výsledná přezdívka) jí však od té doby zajistil výjimečnou oblibu u fanoušků.

911 SC „Paris Dakar“ z roku 1984 – Rallye Paříž-Dakar se v roce 1984 jela po mimořádně náročné trase, vedoucí přes Pobřeží Slonoviny, Guineu, Sierru Leone a Mauritánii. Porsche 911 SC, v jehož konstrukci byla testována technika pro budoucí silniční a závodní vozy, zvítězilo ve své třídě.

961 z roku 1986 – Jediné Porsche s trvalým pohonem všech kol, které startovalo v Le Mans. Typ 961 byl odvozem z modelu 959. Vůz, v němž byl intenzivním testům podrobován dvěma turbodmychadly přeplňovaný motor s kapalinou chlazenými čtyřventilovým hlavami válců, zvítězil v 24hodinovém závodě ve své třídě.

962 z roku 1987 – Sportovní vozy Porsche typu 956/962 zvítězily v letech 1982 až 1994 sedmkrát v Le Mans a staly se legendami motoristického sportu. Tento automobil zvítězil v Le Mans v roce 1987. Stejně jako letos v Goodwoodu seděl tehdy za jeho volantem Derek Bell (GB). Společně s ním přispěli k vítězství jezdci Hans Stuck a Al Holbert.

2708 Indycar z roku 1988 – První jednomístné Porsche po typu 804 z roku 1962. Typ 2708 byl zkonstruován pro americké mistrovství CART, které zahrnuje závod 500 mil Indianapolis. Toto „americké“ Porsche, poháněné přeplňovaným motorem V8 2,65 litru o výkonu 750 k, dovezlo k úspěchu jezdce Tea Fabiho v roce 1989 na okruhu Mid-Ohio, ale Porsche ukončilo účast v seriálu CART na konci sezony 1990.

Dauer 962 GT Le Mans z roku 1994 – Porsche vstoupilo do nové třídy GT1 v Le Mans s typem „Dauer 962“ homologovaným pro silniční provoz. Vůz, vyrobený společností Porsche, se zúčastnil 24h závodu v barvách týmu Joest a hned v prvním závodě zvítězil.

GT1 ’98 z roku 1998 – GT1 ’98 byl prvním závodním vozem s nosným skeletem z uhlíkových kompozitů a společnost oslavila v roce 1998 své 50. výročí jeho vítězstvím v Le Mans.

LMP 2000 z roku 2000 – LMP 2000, představený nyní poprvé veřejnosti, byl nástupcem závodního vozu GT1 ’98 a kombinoval skelet karoserie z uhlíkových kompozitů s motorem V10. Vývojový projekt byl zrušen kvůli změně pravidel, ale jeho technika byla převzata pro silniční vůz Carrera GT.

RS Spyder z roku 2007 – Tento otevřený sportovní vůz zvítězil ve svém prvním závodě na konci roku 2005 a v následujících třech letech získal všechny čtyři mistrovské tituly v hodnoceních jezdců, týmů a konstruktérů podvozků i motorů ve své třídě v seriálu American Le Mans Series. Jeho atmosféricky plněný motor V8 navíc získal další uznání, protože se stal základem hybridního pohonu supersportovního modelu 919 Spyder.

919 Hybrid Tribute Tour

Mezi všemi přítomnými vozy Porsche v Goodwoodu bezpochyby vynikal fenomenální 919 Hybrid Evo. Tovární jezdec Porsche, Timo Bernhard (D), překonal na konci června za volantem tohoto mimořádného sportovního vozu 35 let starý rekord na Severní smyčce Nürburgringu v Německu.

Timo ujel na závodním okruhu, který je považován závodními jezdci, inženýry i fanoušky za nejnáročnější závodní okruh na světě, jedno kolo za 5 minut a 19,55 sekundy průměrnou rychlostí 233,8 km/h. S vozem Porsche 919 Hybrid Evo překonal předchozí rekord, jehož dosáhl legendární německý závodní jezdec Stefan Bellof s vozem Porsche 956 C v roce 1983, o 51,58 sekundy.

919 Hybrid Evo vznikl dalším vývojem závodního prototypu pro Le Mans, který se stal hned při prvním startu celkovým vítězem závodu 24 h Le Mans a v letech 2015, 2016 a 2017 získal titul mistra světa ve vytrvalostních závodech (FIA WEC). Během zimy byl zbaven některých omezujících úprav, vyžadovaných dosud předpisy. Nejvyšší výkon hybridního systému tak vzrostl až na 1160 k. Evo má hmotnost pouhých 849 kilogramů a jeho optimalizovaná (a nyní aktivní) aerodynamika vytváří o více než 50 procent vyšší přítlak v porovnání s verzí WEC. Nejvyšší rychlost na Nürburgringu byla 369,4 km/h.

Závodní vůz Porsche 919 Hybrid Evo v rámci série akcí Tribute Tour na počest závodního vozu 919 Hybrid již na začátku dubna překonal rekord na belgickém závodním okruhu Spa-Francorchamps. Švýcarský jezdec Neel Jani – celkový vítěz v Le Mans a mistr světa ve vytrvalostních závodech WEC v barvách Porsche z roku 2016 – dosáhl na sedmikilometrovém závodním okruhu Velkých cen času 1 minuta 41,77 sekundy, čímž překonal předchozí traťový rekord jezdce Mercedesu Lewise Hamiltona s monopostem Formule 1 z roku 2017 o 0,783 sekundy.

Neel Jani představil závodní vůz 919 Hybrid Evo také v Goodwoodu během Festivalu rychlosti.

Tradici úspěchů značky Porsche v závodě 24 h Le Mans připomněla na Festivalu rychlosti rovněž ukázková jízda vítěze kategorie GTE-Pro z roku 2018 – továrního vozu Porsche 911 RSR „Pink Pig“. V Goodwoodu, nedlouho po strhujícím vítězství ve Francii, řídili vůz v nápaditém designu, inspirovaném slavným závodním vozem Porsche 917 ze 70. let, tovární jezdci Kévin Estre (F) a Laurens Vanthoor (B).

Prezentaci oddělení Porsche Motorsport završil nejnovější závodní vůz 911 GT3 Cup ze seriálu Porsche Carrera Cup GB. Závodní vůz GT3 Cup je velmi úzce příbuzný s modelem 911 GT3 a s tímto silničním vozem sdílí svůj čtyřlitrový plochý šestiválec. V Goodwoodu tento závodní vůz řídil sedmnáctiletý Dan Harper (Hillsborough, Severní Irsko), který se jako juniorský závodní jezdec účastní pohárových závodů Porsche Carrera Cup GB v sezoně 2018/2019.

Nejmodernější sportovní vozy Porsche v akci

Hlavní atrakcí Festivalu rychlosti byla přehlídka nejrychlejších a nejexkluzivnějších silničních sportovních vozů, tzv. Supercar Run. Velké pozornosti se těšil 911 Speedster Concept, provozuschopná studie otevřeného sportovního vozu, která vytváří spojení mezi úplně prvním vozem Porsche 356 „č. 1“ Roadster a současnými vozy Porsche. Studie 911 Speedster Concept odráží svým precizním a čistým pojetím designu nejen esenci značky Porsche, ale také ztělesňuje vášeň a nadšení pro řízení sportovních vozů, které definují společnost Porsche.

Porsche tradičně přenáší techniku, jež se osvědčila na závodních okruzích, na silnice, kde poskytuje řidičům potěšení v každodenním provozu. Nejnovější 911 GT3 RS sdílí svůj vysokootáčkový atmosféricky plněný plochý šestiválec 4,0 litru se závodními vozy 911 Carrera Cup a RSR. Rovněž jeho jízdní dynamika a podvozek zřetelně prozrazují důkladnou optimalizaci nastavení na závodním okruhu.

Tento koncept posouvá na zcela novou úroveň nejvýkonnější verze modelu 911 všech dob. Porsche 911 GT2 RS je poháněno plochým šestiválcem 3,8 litru se dvěma turbodmychadly a nejvyšším výkonem 700 k, který umožňuje absolvovat jedno kolo na Severní smyčce Nürburgringu v Německu za 6 minut a 47 sekund.

Návštěvníci mohli poprvé spatřit také nejnovější model 718 Cayman GTS. Jeho čtyřválcový „boxer“, uložený uprostřed, navazuje na odkaz prvního sportovního vozu Porsche, zároveň však svou nejmodernější technikou přeplňování turbodmychadlem poskytuje odpovídající úroveň výkonu a hospodárnosti.

Přehlídku aktuálních modelů Porsche završil debut modelu Cayenne Turbo, který nabízí zážitky z jízdy ve sportovním voze pěti cestujícím – i díky pohonu motorem V8 se dvěma turbodmychadly a nejvyšším výkonem 550 k.

Porsche Experience Centre připravilo v Goodwoodu dynamické předváděcí jízdy s vozy Cayenne

Porsche Cayenne se sportovním podvozkem, nastaveným podle požadavků náročných řidičů, kombinuje ovladatelnost sportovního vozu s praktičností a všestranností automobilu, který je schopen rychlé jízdy v jakémkoli terénu.

Návštěvníci Festivalu rychlosti se mohli osobně přesvědčit o schopnostech tohoto nejpraktičtějšího sportovního vozu Porsche díky instruktorům zážitkového centra Porsche Experience Centre v Silverstone, kteří v Goodwoodu předváděli výkony a ovladatelnost modelu Cayenne na speciálně připraveném okruhu nedaleko expozice zážitkového centra Porsche Experience Centre.

 

Mission: budoucí sportovní vůz

Návštěvníci mohli také nahlédnout do budoucnosti sportovních vozů Porsche díky vystavenému koncepčnímu vozu Mission E z roku 2015 v expozici zážitkového centra Porsche Experience Centre. Koncepční vůz Mission E oslavil premiéru na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem v září 2015 a krátce poté bylo rozhodnuto o jeho sériové výrobě. Technický průkopník elektrické sportovní jízdy kombinuje výjimečné jízdní výkony s příkladnou praktičností pro každodenní provoz.

Dne 8. června bylo oznámeno, že sériově vyráběná verze nového sportovního vozu s akumulátorovým elektrickým pohonem ponese označení Taycan a bude uvedena na trh na konci desetiletí. Čtyřdveřový vůz má dva synchronní elektromotory s permanentním magnetem, které poskytují nejvyšší celkový výkon více než 600 k (440 kW). Vůz dosáhne zrychlení z 0 na 100 km/h za výrazně méně než 3,5 sekundy a hranici 200 km/h pokoří za necelých 12 sekund. Podle metodiky EU bude možný dojezd více než 500 kilometrů v kombinovaném jízdním cyklu. Lithium-iontové akumulátory systému elektrického pohonu s provozním napětím 800 V, uložené pod podlahou vozidla, bude možné nabíjet na 80 procent kapacity za pouhých 15 minut v síti rychlonabíjecích stanic o výkonu 350 kW.

25 let Festivalu rychlosti v Goodwoodu

Společně se 70. výročím sportovních vozů Porsche se v Goodwoodu oslavovalo také 25. výročí Festivalu rychlosti. Legendární značka sportovních vozů se dosud zúčastnila všech ročníků Festivalu rychlosti od roku 1993, kdy tato akce přilákala nečekaných 27 500 fanoušků motoristického sportu. V uplynulém roce již přivítalo na největší oslavu automobilové kultury na světě téměř 200 000 návštěvníků.

Porsche významně přispělo ke zviditelňování Festivalu rychlosti během uplynulého čtvrt století nasazením svých silničních i závodních vozů při jízdách na trati závodu do vrchu v Goodwoodu o délce 1,87 kilometru a na šotolinové trati rychlostní zkoušky („Forest Rally Stage“), ale také účastí v soutěži elegance „Cartier Style et Luxe Concours Lawn“ nebo běžnými ukázkovými jízdami a statickými expozicemi.

„70 let sportovních vozů Porsche“ – zvláštní výstava a četné aktivity

Společnost na speciální výstavě v Muzeu Porsche v současnosti prezentuje četné příběhy a milníky, s nimiž Porsche rozhodujícím způsobem ovlivňovalo vývoj sportovních automobilů od roku 1948 až do současnosti. Cílem výstavy je poukázat na výjimečné automobily, vyvinuté společností Porsche v uplynulých sedmi desetiletích.

Výrobce sportovních vozů oslavuje kulaté jubileum také četnými aktivitami na celém světě v průběhu celého roku 2018. Po uplynulém Festivalu rychlosti je na programu „Rennsport Reunion“ v Kalifornii od 27. do 30. září, kde proběhne další velká oslava významného výročí. Program oslav završí akce „Sound Night“, která se uskuteční poprvé v Porsche Areně ve Stuttgartu dne 13. října.

 

Fotografie jsou k dispozici na portálu Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.de), pro novináře také v tiskové databázi Porsche (https://presse.porsche.de).

 
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
[+]
[x]
 

18.07.2018