Čas na výměnu oleje
Přesně k termínu zahájení sezóny uvádí Porsche Classic na trh vlastní motorový olej pro vzduchem chlazené čtyř- a šestiválcové motory s protilehlými válci: motorový olej Porsche Classic. A na čem je napsáno Porsche, to také obsahuje Porsche. Společně s vývojovým centrem Porsche ve Weissachu vyvinuli experti Porsche Classic nový motorový olej a přizpůsobili jej specifickým požadavkům modelů 356 a 911, včetně konstrukční řady 993. Olej se přitom musel osvědčit při rozsáhlých laboratorních a praktických zkouškách z pohledu jízdních a mazacích vlastností. Motorový olej Porsche Classic je k dostání ve dvou verzích: 20W-50 pro všechny modely 356, 914 a 911 až do 2,7 litru a model G a 10W-60 pro šestiválcové motory s protilehlými válci od objemu válců 3,0 litru až po 911, typ 993. Motor je srdcem každého Porsche. A právě vzduchem chlazený motor s protilehlými válci klade obzvláštní požadavky na mazací prostředek. Například tepelné zatížení je vyšší než u agregátů chlazených vodou, a proto musí motorový olej více přispívat k chlazení. Velký objem oleje vyžaduje na jedné straně delší čas na jeho prohřátí a na druhé straně vyžaduje optimální průběh chlazení. Vysoký objemový výkon motorů dále způsobuje vysokou kompresi s vysokými tlaky. V kombinaci s různými tepelnými zónami v motoru, podmíněnými vzduchovým chlazením, to vyžaduje velkou, takzvanou tichou rezervu oleje.
Důsledkem kompaktní a lehké konstrukce motoru jsou v poměru ke zdvihu pístů poměrné krátké ojnice, což má opět za následek vysoké boční síly pístů a klade to odpovídající vysoké nároky na stabilitu olejového mazacího filmu. Zkrátka a dobře: obzvláště starší motory s protilehlými válci není možné mazat každým olejem. Vývoj motorového oleje pro klasické vzduchem chlazené motory s protilehlými válci je spojnice mezi tradicí a inovací: Tak pokrokový, jak je to možné, a tak tradiční, jak je to nutné.
Moderní oleje jsou sice z technického hlediska lepší, ale ne pro klasické vzduchem chlazené motory s protilehlými válci. Nízká viskozita oleje 0W-30 totiž například znamená kromě jiného optimální chování při studeném startu a nízký odpor v motoru. U modelu 356 může například takový olej z důvodu větších výrobních tolerancí motoru a nižšího tlaku oleje při provozu mít za následek netěsnosti a zvýšenou spotřebu oleje.
Moderní oleje kromě toho čistí velmi dobře motor pomocí účinných čisticích a dispergačních látek a spolehlivě odvádějí nečistoty. Pro klasický motor Porsche to však může znamenat příliš mnoho dobrých vlastností najednou. Platí zde sice nutnost bránit vzniku dodatečných usazenin a udržovat v pohybu nečistoty rozpuštěné v oleji, jako jsou saze, voda a prach, dokud nebudou odloučeny v olejovém filtru nebo odstraněny při příští výměně oleje. Nesmí však přitom dojít k náhlému rozpuštění usazenin, které vznikaly po desetiletí, nebo k poškození těsnění.
Protože se ne každý klasický automobil používá pro běžné účely, existují na motorový olej ještě další požadavky: Právě proto, že klasické automobily často dlouho stojí a pohybují se pouze sporadicky při krátkých jízdách, tvoří se v případě, že se motor důkladně nezahřeje, v oleji kondenzát. V součinnosti s agresivními zbytky ze spalování se může olejová náplň okyselit, v důsledku čehož dojde k napadení konstrukčních dílů motoru. Obzvláště ohroženy jsou slitiny používané v době výroby a kovy, včetně těsnicích materiálů. Firma Porsche proto věnovala tomuto aspektu při vývoji motorového oleje Porsche Classic zvláštní pozornost. Speciální receptura obsahuje vysokou alkalickou rezervu, která vznikající kyseliny neutralizuje. Takzvané dodatečně protikorozní prostředky chrání ohrožené konstrukční díly navíc také po dobu delšího odstavení.